И меката на EV гори: Калифорния въвежда данък на километър за електрички

Привилегиите за тези автомобили постепенно изчезват на все повече места

Мартин Дешев,
Tesla Cybertruck

iStock

А мериканският щат Калифорния е известен като меката на електрическите автомобили. От него тръгна Tesla преди години и дълго време регионът беше меката на EV с най-голям брой такива автомобили по пътищата.

И до момента е най-електрифицираният щат в САЩ, като по-рано тази година вече публичните зарядни станции станаха повече дори от традиционните бензиностанции. Щатът иска до 2045 г. да е напълно въглеродно неутрален.

Това означава, че броят на EV трябва да се увеличава експоненциално за сметка на колите с ДВГ. И съответно логиката е, че ще има доста привилегии за електричките.

Но не. Оказва се, че има проблем. EV имат твърде много привилегии, включително да не плащат данък. А с намаляването на броя превозни средства с ДВГ, това става проблем за набирането на средства за поддръжка на пътищата. Особено след като 80% от бюджета на Калифорния за това идва от данъците през течните горива.

EV не ползват такива и е нужна промяна. Около 61 цента от всеки галон бензин отиват за поддръжка на пътната инфраструктура.

Затова предвижда въвеждането на нов данък, съобщава CarScoops. Той ще е за собствениците на EV и предвижда между 2 и 4 цента за всяка измината миля. По-рано тази година вече беше направен пилотен експеримент, който да провери дали има смисъл.

Резултатите показват, че парите ще стигнат, но внедряването на данъка ще е сложно. А и има недоволство от тези, които карат повече. Макар че е логично, че те трябва да плащат повече, тъй като използват и инфраструктурата повече.

Но това ще е скъпо за доста работещи. Изчисленията показват, че за ежедневно пътуване от 54 км може да се натрупат около 11 долара седмично.

Остава и въпросът как ще се гарантира реалният пробег. Добавянето на проследяващи устройства ще е скъпо и ще събуди недоволство за личното пространство.

Въпреки това щатът е категоричен, че някакъв данък трябва да има. В противен случаи инфраструктурата ще остане без поддръжка.

данъци електромобили електрически автомобил автомобили коли